Дидактичні ігри




Дидактичні ігри для дітей на формування елементарних математичних уявлень

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (орієнтування у часі)
Дидактична гра «Встигни вчасно»
Мета: Продовжувати закріплювати поняття часу.
Розвивати почуття часу, вчити регулювати свою діяльність у відповідності з часовим інтервалом.
Виховувати допитливість.
Матеріали: матеріали гри «Колумбово яйце», пісочний годинник.
Хід: На столі у вихователя картинкою вниз лежить 10 карток (з гри «Колумбово яйце»)
Діти розбиваються на пари. Вихователь пропонує взяти конверти з розрізаними частинами і зібрати з них картинку за 3 хвилини (показує пісочний годинник). Вихователь перевіряє, чи всі діти встигли виконати завдання, і нагадує про важливість вміння укладатися в заданий час.

Дидактична гра «Тік-так
Мета: Продовжувати вчити визначати форму предметів та їх частин на прикладі макета годин.
Познайомити з годинником, вчити встановлювати час на макеті годинника
Виховувати інтерес до ігор.
Матеріали: будильник, наручні годинники, настінні годинники з зозулею.
Хід: На столі у вихователя під серветкою різні види годин: будильник, наручні годинники, настінні годинники з зозулею.
Вихователь читає вірш:
Півник
Кукареку-кукареку
Дзвінко півник співає.
Осяяло сонцем річку, в небі хмара пливе.
Прокидайтеся, звірі, птахи!
Беріться за справи.

На траві роса іскриться,
Ніч липнева пройшла.
Як будильник справжній,
Розбудив вас півник.
Розпустив він блискучий хвіст
І розправив гребінець.
Вихователь з'ясовує у дітей, які прилади придумав чоловік для вимірювання часу. (Годинник). Потім знімає серветку з різних видів годин і загадує загадки. Діти показують відгадки.

Щодня о сьомій ранку
Я тріскочу
- Пора вставати! (будильник)

Живе в хатинці різьблений
Весела зозуля.
Вона кує кожну годину
І рано вранці будить нас. (настінні годинники з зозулею)

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (орієнтування в просторі)
Допоможемо повернутися додому Еллі
Завдання: Закріплювати вміння орієнтуватися в просторі з допомогою умовних позначень на плані, визначати напрямок руху об'єктів, відображати в мові їх просторове положення
Матеріали: Альбомний аркуш із зображенням плану, конверти із завданнями.
Хід: Вихователь нагадує дітям уривок з казки, в якому дівчинка Еллі з одним Тотошкой після урагану потрапила в іншу країну. Вихователь пропонує дітям допомогти їй повернутися додому. Разом з дітьми він розглядає план повернення додому:

3 4
5
1 2

Дорослий звертає увагу дітей на те, що шлях Еллі позначений на плані цифрами, а в групі - конвертами із завданнями. Діти знаходять на плані цифру 1, а в групі - конверт з цифрою 1(В якому розміщений текст з завданням на рахунок).
Потім пропонує знайти на плані цифру 2 і визначити, в якому напрямку треба намалювати стрілку (зліва направо з нижнього лівого кута у нижній правий кут). Діти знаходять в групі конверт з цифрою 2 (із завданням).
Аналогічно діти знаходять конверти з цифрами 3, 4 і 5 малюють стрілки і выполнют завдання послідовно.

Дидактична гра «Пори року»
Мета: Закріплювати уявлення про пори року і місяцях осені.
Матеріали: модель пори року.
Хід: Вихователь показує дітям модель «Пори року»: квадрат, розділений на 4 частини (пори року), забарвлені в червоний, зелений, блакитний і жовтий кольори. Жовтої сектор розділений ще на 3 частини, забарвлені в світло-жовтий, жовтий і жовто-коричневий.
Вихователь запитує у дітей: «Скільки всього пір року? Назвіть їх по порядку. (Показує пори року на моделі, уточнюючи колір.)
Покажіть на модель осінь. На скільки частин поділене цей час року? Як ви думаєте, чому тут 3 частини? Які місяці осені ви знаєте? Останній місяць осені - листопад. Назвіть місяці осені по порядку». (вересень, жовтень, листопад.) Вихователь показує місяці на моделі.

Дидактична гра «Склади тиждень» 
Мета: Закріплювати вміння послідовно називати дні тижня.
Матеріали: Два набори з картками від 1 до 7, музичний супровід.
Хід: Діти діляться на дві команди по набору карток з цифрами від 1 до 7. Вихователь пропонує дітям вишикуватися в шеренгу, утворюючи тиждень: першим встає дитина, у якого на картці написана цифра 1 (понеділок), другим, у якого на картці - цифра 2 і тд. Потім діти називають дні тижня по порядку і показують картки з цифрами.
Діти під музику за завданням вихователя виконують різні рухи, а по її закінченню строяется в шеренгу, утворюючи тиждень починаючи з вівторка. Потім діти складають тиждень, починаючи з четверга і тд.
Гра повторюється 2-3 рази.
Після виконання кожного завдання діти по черзі називають дні тижня починаючи з заданого дня. За правильно виконане завдання команда отримує зірочку.
В кінці гри підраховується кількість зірочок і визначається переможець.

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (кількість і рахунок)
«На зарядку ставай»
Мета: Вдосконалювати навички лічби в межах 20.
Матеріали: картинки із зображенням мишенят (у 15 мишенят на майках написані цифри)
Хід: На дошці розташовують 20 картинок із зображенням мишенят. У 15 мишенят на майках написані цифри. Вихователь пропонує дітям дати номери іншим спортсменам (від 16 до 20). При цьому вихователь уточнює, яка цифра позначає кількість десятків і одиниць, і разом з дітьми перераховує спортсменів.
Потім зачитує вірш:
Двадцять спортсменів біжать на зарядку,
Але не бажають бігти по порядку.
Останній, трапляється, першим прийде -
Такий от буває неправильний рахунок.
У висновку вихователь пропонує дітям перерахувати спортсменів у зворотному порядку.

«Назви попереднє і наступне число»
Мета: Вчити називати попереднє і наступне число для кожного числа натурального ряду в межах 10
Матеріали: Картки з зображенням кіл (від 1 до 10), набори з 10 карток з колами (від 1 до 10).
Хід: У кожної дитини картка з зображенням кіл (від 1 до 10) і набір з 10 карток з колами (від 1 до 10).
Вихователь пояснює дітям: «У кожного числа є два сусіда-числа: молодше менше на один, вона стоїть попереду і називається попереднім числом; старше більше на один, вона стоїть попереду і називається наступним числом. Розгляньте свої картки і визначте сусідів числа».
Діти знаходять попереднє і наступні числа до зображеного на картці числа кіл і закривають порожні квадрати карткою з певною кількістю кіл.
Після виконання завдання діти пояснюють: яке число попереднє та наступне до зазначеного числа у низ на картці і чому ці числа стали сусідами.

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (геометрична форма)
«Майструємо геометричні фігури»
Мета: Розвивати вміння конструювати геометричні фігури за словесним описом і перерахуванню характерних властивостей.
Матеріали: набори рахункових паличок, мотузочки (шнурки)
Хід: Вихователь читає вірші, а діти роблять геометричні фігури з мотузочок і рахункових паличок.
Жили-були два брати:
Трикутник з квадратом.
Старший - квадратний,
Добродушний, приємний.
Молодший - трикутний,
Вічно незадоволений.

Той кричить йому:
- Дивись,
Ти повніше мене і ширше,
У мене кутів лише три,
У тебе ж їх чотири.
Діти з рахункових паличок моделюють квадрати і трикутники, потім називають фігури.
Але настала ніч, і до брата,
Натикаючись на кути,
Молодший лізе злодійкувато
Зрізати старшому кути.
Йдучи, сказав:
- Приємних
Я бажаю тобі снів!
Спати лягав ти квадратом,
А прокинешся без кутів!

Вихователь уточнює у дітей, яка фігура вийде, якщо у квадрата зрізати кути. (Коло). Діти роблять круги з вірьовок.
Але молодший брат ранок
Страшної помсти був не радий.
Подивився - ні квадрата.
Занімів... Стоїть без слів..
Оце так помста. Тепер у брата
Вісім новеньких кутів!
Діти складають восьмикутник. Потім називають всі зроблені геометричні фігури.

«Намалюй квадрат»
Мета: Продовжувати розвивати уявлення про геометричні фігури та вміння замальовувати їх на аркуші паперу в клітинку.
Матеріали: зошитові листи в клітку, прості та кольорові олівці.
Хід: Вихователь загадує дітям загадку:
Чотири є у нас кута,
Чотири сторони.
Всі сторони рівні у нас
І всі кути рівні. (квадрат)
Вихователь пропонує дітям намалювати квадрати різних кольорів і показує послідовність малювання: «Від точки вправо потрібно провести пряму лінію, рівну двом клітинам, вниз провести ще одну пряму лінію, рівну двом клітин, потім вліво ще одну таку ж лінію вгору до вихідної точки. Від верхнього правого кута квадрата вправо треба відрахувати три клітини і намалювати ще один такий же квадрат»
Діти в зошитах від попереднього завдання відчитують вниз чотири клітини, ставлять крапку і малюють квадрати простим олівцем до кінця рядка.
Потім вихователь показує на дошці прийом штрихування квадрата зверху вниз, не відриваючи руки.
Діти заштриховывают квадрати різними кольорами

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (величина)
«Посадимо їли»
Мета: Вдосконалювати навички визначення величини предметів на око.
Матеріали: лічильні палички, ватман, мальований будиночок і їли.
Хід: Вихователь показує дітям зображення будинку і «садить» біля нього ялина. Потім пропонує дітям підібрати їли такої ж висоти (із запропонованих на таці) для озеленення двору.
Попередньо уточнює: «Як дізнатися висоту їли? (Виміряти). Чим можна зміряти висоту їли? (Паличкою, вона буде умовною мірою). Як ви думаєте, скільки разів вкладеться рахункова паличка у висоті їли?»
Викликаний дитина вимірює висоту їли (без залишку).
Вихователь запитує у дітей: «Чому дорівнює висота їли? (Двом рахунковим паличок). Якої висоти потрібно підібрати їли для озеленення двору? (Висота ялини повинна бути дорівнює двом рахунковим паличкам.)»
Вихователь уточнює правила виміру: «Прикладіть міру до основи їли і відзначте кінець заходи. До цієї точці знову прикладіть міру. І так до кінця їли».
Діти підбирають їли заданої висоти, вимірюючи їх паличкою.
Вибрані їли діти наклеюють навколо будинку на ватман.

«Вирішуємо завдання бабусі Загадушки»
Мета: Продовжувати знайомити з монетами номіналом 1,2,5,10 рублів, їх набором і розміном.
Матеріали: монети гідністю 1,2,5,10 рублів
Хід: Вихователь пропонує дітям виконати завдання бабусі Загадушки: «У мене було 10 рублів. На базарі я купила бублик за два рублі. Скільки грошей у мене має залишитися після покупки?»

Дидактичні ігри для дітей старшої групи (орієнтування в просторі)
Дидактична гра «Малюємо доріжку до ділянки»
Мета: Розвивати вміння орієнтуватися в просторі з допомогою умовних позначень і схем.
Матеріали:
Хід: у дітей аркуші паперу із зображенням плану території д\саду (будинок і ділянку д\саду).
Вихователь пропонує дітям допомогти Петрушці знайти дорогу до ділянки і дає вказівки:
- придумайте, як ми будемо позначати напрями руху. (Прямою лінією зі стрілкою)
- покладіть трикутник посередині аркуша
- проведіть пряму лінію зі стрілкою від прямокутника до трикутника.
- покладіть коло посередині однієї з бічних сторін аркуша (ділянка іншої групи)
Проведіть пряму лінію зі стрілкою від трикутника до кола.
- уточніть подальший напрямок руху до ділянки
- проведіть пряму лінію зі стрілкою від кола до ділянки.
Потім діти по черзі розповідають про напрямок руху від д\саду до ділянки, використовуючи просторові поняття.

Дидактична гра «Лінії та крапки»
Мета: Розвивати вміння орієнтуватися на аркуші паперу в клітинку.
розвивати увагу, розумові операції, уяву.
Обладнання: зошитові листи у велику клітку, кольорові олівці.
Хід гри:
Вихователь роздає аркуші паперу в клітку і олівці і просить дітей прикрасити «килимки для гномів». Потім на дошці кольоровою крейдою проводить лінії зліва направо і зверху вниз, називаючи їх напрямок, і уточнює, Що утворюють лінії (клітинки). Клітинки допомагають розташувати малюнок рівне. В центрі клітинки і на перетині ліній можна поставити крапки. (Показує кілька варіантів) А тепер давайте прикрасимо килимки для гномів з допомогою кольорових ліній, клітинок і точок.

Дидактичні ігри для дітей старшої групи (кількість і рахунок)
«Порахуй правильно»
Мета: вправляти в рахунку предметів за доторку.
Матеріал. Картки з нашитими на них в ряд гудзиками від 2 до 10.
Зміст. Діти, стають ряд, руки тримають за спиною. Ведучий роздає всім по одній картці. За сигналом: «Пішли, пішли» - діти передає один одному зліва направо картки. За сигналом «Стоп!» - перестають передавати картки. Потім ведучий називає числа «2 і 3», а діти, в руках яких картка з такою ж кількістю ґудзиків показують її.
Правила гри. Вважати ґудзики можна тільки за спиною. Якщо дитина помилився, він виходить з гри, її місце займає інша дитина. Гра триває.

«Вважаємо за порядком»
Мета: Закріплювати вміння відповідати на запитання «Скільки?», «Який за рахунком?», «На якому місці?»
Матеріали: віяло
Хід: Вихователь показує дітям віяло, що складається з 8 різнокольорових пелюсток і пропонує порахувати їх. Потім звертає увагу на те, що пелюстки різного кольору, і дає завдання порахувати їх по порядку.
Вихователь просить дітей запам'ятати розташування пелюсток і закрити очі. В цей час він прибирає одну пелюстку. Діти закривають очі і визначають, якого пелюстки не вистачає і де він був розташований (який по рахунку).
Гра триває 2-3 рази. щоразу порядок пелюсток відновлюється.

Дидактичні ігри для дітей старшої групи (орієнтування в часі)
«Назви добу»
Мета: Закріплювати уявлення про частини доби (ранок, день, вечір, ніч)
Матеріали: картки з зображенням частин доби.
Хід: Вихователь разом з дітьми з'ясовує, із скількох частин складаються добу, пропонує назвати їх, показати відповідні картинки і викласти їх у правильній послідовності (Ранок, день, вечір, ніч).
Дорослий пропонує скласти добу і називає одну з частин доби. Діти перераховують інші частини доби і показують відповідні картинки. Гра повторюється 2-3 рази.

«Жива тиждень»
Мета: закріплювати вміння послідовно називати дні тижня, визначати, який день тижня сьогодні, який був вчора, якою буде завтра.
Матеріали: картки з цифрами від 1 до 7, музичний супровід.
Хід: У дітей картки з колами (від 1 до 7). За завданням ведучого діти під музику виконують різні рухи. По її закінченні шикуються в ряд у відповідності з кількістю кіл на картці, що позначають дні тижня. Перевірка здійснюється перекличкою. Гра повторюється 2-3 рази зі зміною карток.

Дидактичні ігри для дітей старшої групи (величина)
«Посадимо ялинки в ряд»
Мета: Продовжувати розвивати вміння порівнювати до шести предметів по висоті і розкладати їх в спадаючому і зростаючому порядку, результати порівняння позначати словами: найвищий, нижче, ще нижче... найнижчий (і навпаки).
Матеріали: фігурки ялинок з наростаючою величиною.
Хід: Вихователь пропонує дітям розставити ялинки в ряд, починаючи з найнижчої та закінчуючи найвищою (попередньо діти пригадують правила розкладання предметів). Після виконання завдання діти розповідають про висоті ялинок в ряду.
Потім хлопці вибудовують ялинки у зворотному порядку, починаючи з найвищої, і закінчуючи самою низькою.

«Знайдемо шарфики для Незнайки і Олівця»
Мета: Продовжувати розвивати окомір і вміння знаходити предмети однакової ширини, рівної зразком.
Матеріали: фланелеграф, площинні зображення предметів одягу Незнайки (шарфи однакової довжини і кольору, але різної ширини).
Хід: На дитячих ліжечках й у вихователя на столі розкладені набори шарфиків (по 4 шт.) однакової довжини і кольору, але різної ширини. У дітей по одному шарфику, рівному по ширині одному з чотирьох шарфиків.
Викликаному дитині вихователь пропонує знайти шарфик такої ж ширини серед шарфиків, що лежать на столі, і перевірити правильність вибору шляхом безпосереднього порівняння шарфиків.
Потім вихователь просить дітей запам'ятати ширину своїх шарфиків і знайти на ліжечках шарфики такої ж ширини. Діти перевіряють правильність виконання завдання шляхом безпосереднього порівняння шарфиків.


Дидактичні ігри з розвитку кількісних уявлень у старшій групі

«Збери у кошик»
Мета: вправляти у рахунку до п'яти; вчити порівнювати дві групи предметів, додаючи до меншої групи відсутній предмет або прибираючи з більшою групи зайвий; вчити орієнтуватися в просторі.
Матеріал: площинні зображення овочів і фруктів, кошики.
Хід гри: ведучий пропонує дітям зібрати овочі і фрукти в кошик. Діти розкладають в ряд огірки і помідори. Порівнюємо їх за кількістю. Чого більше? (менше). На скільки огірків більше, ніж помідор? Що потрібно зробити, щоб помідор стало стільки, скільки огірків? При цьому уточнюємо, як вийшло 3 помідора? Як вийшло число 3?

«Покажи стільки ж»
Мета: продовжувати вчити співвідносити число з цифрою і карткою з гуртками.
Матеріал: цифри, картки з різною кількістю предметів.
Хід гри: Ведучий показує дітям картки з цифрами, а діти знаходять у себе картки з такою ж кількістю предметів, потім пояснюють свій вибір.

«Зберемо букет»
Мета: продовжувати вчити збільшувати кількість на одну одиницю, знайомити дітей з утворенням чисел шляхом додавання одиниці до меншого числа.
Матеріал: плоскі зображення квітів, вази.
Хід гри: ведучий пропонує дітям зібрати букет з різних квітів: одній дитині - з троянд, другого - з тюльпанів. Уточнюють, скільки троянд, скільки тюльпанів. Чого більше? (менше). На скільки тюльпанів більше, ніж троянд? Що потрібно зробити, щоб троянд стало стільки, скільки тюльпанів? При цьому уточнюємо, як вийшло 4 троянди? Як вийшло число 4?

«Мої перші цифри»
Мета: закріплювати вміння співвідносити число з цифрою, закріплювати знання числового ряду від одного до семи.
Матеріал: цифри, картки з різною кількістю предметів.
Хід гри: у кожної дитини картки з різними цифрами від 1 до 7 і картки з різною кількістю предметів. За сигналом вихователя діти знаходять кілька карток з кількістю предметів, відповідним цифрі. У другому варіанті гри діти беруть по одній цифрі і ходять по групі. За сигналом дорослого стають по порядку від 1 до 7, називають свої цифри.

«Знайди пару»
Мета: вчити співвідносити число з цифрою; рахувати до десяти; розвивати дрібну моторику.
Матеріал: картки з різною кількістю предметів, з цифрами, числові картки.
Хід гри: вихователь роздає дітям картки з цифрами і пропонує підібрати до них числові картки і предметні. Пізніше гри може проводитися в русі.

«Відрахуй стільки ж»
Мета: продовжувати вчити відраховувати іграшок на одну більше або менше, ніж показує цифра.
Матеріал: цифри, різні іграшки.
Хід гри: вихователь показує дітям цифри, пропонує відлічити стільки ж іграшок, потім діти відраховують іграшок на одну більше або менше, порівнюють з цифрою.

«Не помились»
Мета: вправляти у збільшенні і зменшенні числа на одну одиницю більше або менше.
Матеріал: площинні іграшки.
Хід гри: гра проводиться з елементами змагання. Діти підбирають подарунки ведмежаті, вважають кількість ведмежат, потім викладають малину (груші, яблука) у кількості більше або менше на 1, ніж ведмежат. Порівнюють числа між собою, встановлюють різницеві відношення.

«У магазині іграшок»
Мета: закріплення порядкового рахунку, розвиток уваги і пам'яті.
Матеріал: різні іграшки.
Хід гри: запрошуємо дітей в магазин іграшок. Щоб купити яку-небудь іграшку, треба порахувати їх по порядку і назвати її порядковий номер.

«Скільки нас?»
Мета: продовжувати знайомити дітей з числами та відповідною кількістю предметів.
Матеріал: картки з різною кількістю предметів.
Хід гри: ведучий роздає картки з цифрами дітям, а решта перемішує і кладе їх вгору зображенням: окремо - картки з пальчиками і з предметами. По команді діти підбирають до своїх цифр картки з пальчиками і з цифрами. Якщо вони підібрали правильно, то замки на картках співпадуть. Діти пояснюють свій вибір.

«Головоломка»
Мета: продовжувати знайомити дітей з числами та відповідною кількістю предметів.
Матеріал: деталі головоломки з різною кількістю предметів.
Хід гри: ведучий пропонує дітям скласти з деталей головоломки раз-
ві зображення, потім порахувати їх і перевірити, чи правильно вони склали. Правильність визначається тим, що поряд з предметами повинна бути відповідна цифра.

«Плутанина»
Мета: навчити дітей знаходити і виправляти помилки, вправляти в рахунку.
Матеріал: картки з різною кількістю предметів.
Хід гри: ведучий пропонує дітям неправильно підібрані ряди, пропонує знайти та виправити помилки, пояснити правильність свого вибору.

«Математика на магнітах»
Мета: продовжувати знайомити дітей з числами та відповідною кількістю предметів.
Матеріал: картки з різною кількістю предметів і цифрами.
Хід гри: ведучий пропонує дітям розглянути картки з цифрами і предметами. Дітям дається завдання: поруч з цифрою викласти ряди карток з такою ж кількістю предметів. Варіант 2: до числових картками підібрати картки, на яких предметів на 1 більше (менше), потім - на 2 більше або менше.

«Що додалося?» «Що зникло?»
Мета: вчити збирати логічний ланцюжок з п'яти карток, коментувати свої дії.
Матеріал: картки з різною кількістю предметів до 4.
Хід гри: дітям роздають серії карток, при цьому звертають увагу на те, що на одній з них немає предметів (ялинка без іграшок, їжачок без яблук). Пропонують побудувати ряд, самостійно виявити закономірність розташування карток. При утрудненні пропонуємо порахувати предмети на картках, підводимо до встановлення закономірності розташування предметів. Гра може проводитися в іншому варіанті, при цьому діти розкладають картки в порядку убування.

«Виставка іграшок»
Мета: вчити зіставляти певну кількість предметів з цифрами, складати числа з одиниць і двох менших.
Матеріал: цифри, зображення предметів в різній кількості (гриби, метелики, яблука, полуниця, листочки).
Хід гри: ведучий запрошує дітей на виставку іграшок, звертає їх увагу на цифри, які розташовані на полицях. До цих цифр треба розставити певну кількість іграшок. Потім діти пояснюють правильність своїх дій. Пропонуємо дітям скласти числа 4, 5 з різних іграшок. При цьому уточнюємо, їх скількох одиниць складається певне число. На інші полки діти розставляють по два види іграшок так, щоб на полиці стояло 3 (4, 5) іграшок. Уточнюємо, як діти склали числа з двох менших.

«Попелюшка»
Мета: продовжувати вчити складати групу з п'яти предметів; знайомити зі складом чисел з одиниць.
Матеріал: зображення предметів в різній кількості (гриби, яблука, полуниця).
Хід гри: ведучий розповідає про те, що мачуха наказала Попелюшку розкласти частування для гостей - на кожну тарілку по три предмета (яблуко, полуницю, гриб). Діти розкладають предмети в певному порядку, представляють число три у вигляді трьох одиниць.

«Фрукти на тарілці»
Мета: продовжувати вчити складати групу з п'яти предметів; знайомити зі складом чисел з одиниць, з двох менших, розвивати тактильні відчуття, дрібну моторику.
Матеріал: муляжі фруктів, тарілка.
Хід гри: ведучий розповідає дітям про те, що до нас прийшли гості, їх чотири. На кожну тарілку треба покласти по чотири різних фрукта. Пропонуємо дітям назвати фрукти і їх кількість і скласти числа з одиниць. У другому варіанті пропонуємо дітям на одну тарілку покласти 4 фрукта з яблук і груш (апельсини і банани). Уточнюємо, як можна скласти число 4 з двох менших.

Дидактичні вправи та ігри у старшій групі
Вправи з граматичною строю мови в поєднанні з переказом
«Хоробрий їжак»
Мета: закріпити у дітей вміння переказувати текст своїми словами, узгоджувати іменники з прикметниками в числі.
Наочний матеріал: фігурки магнітного театру, предметні картинки із зображенням лісових мешканців.
Текст:
Вітер ялинками шумить,
Їжачок наш додому поспішає,
А на зустріч йому вовк,
На їжака зубами - клац!
Їжак голки показав,
Вовк зі страху втік.
Запитання до тексту:
  • Куди поспішав їжачок?
  • Кого він зустрів у лісі?
  • Чому вовк втік від їжака?
Вихователь просить хлопців переказати зміст тексту своїми словами, з предметних картинок відібрати ті, на яких зображені дійові особи, і відповісти правильно:
В лісі живе злий (хто?) вовк.
В лісі живе багато злих (кого?) волков.
По ночах у лісі виють злі (хто?) вовки.
Бабуся розповіла казку про злом (про кого?) вовка.
І так далі.

«Зайчик і дощ»
Мета: закріпити у дітей вміння переказувати текст своїми словами; правильно вживати іменники множини та однини в орудному відмінку.
Наочний матеріал: настільний або магнітний театр.
Текст:
Сидить зайчик на галявині,
Гріється на сонці (ліс, галявина, зайчик, сонце).
Але ось хмара набігла,
Хмара сонечко закрила (закрити сонце хмарою). Зайчик сховався в кущі. Під кущем сухо, не намокне у зайця шубка.
Запитання до дітей:
  • Де сидів зайчик?
  • Чому зайчик сховався під кущик?
Вихователь просить хлопців переказати текст своїми словами.

«Літо»
Мета: закріпити у дітей вміння переказувати текст; користуватися в мові дієсловами, що позначають протилежні дії; учити утворювати від дієслів третьої особи дієслова першої особи (за аналогією); закріпити правильно використання іменників у непрямих відмінках з прийменником.
Текст:
Таня і Оля гуляли по лузі. Вони збирали квіти, плели вінки. А неподалік текла річка. Побігли Таня і Оля до річки. Вода в ній чиста, тепла. Ну як тут не скупатися! Зараз вони будуть роздягатися і купатися.
Запитання до дітей:
  • Що робили дівчата на луці?
  • Куди побігли Таня і Оля?
Вихователь просить хлопців зробити переказ близько до тексту; зіставити протилежні дії (з демонстрованим дій):
Таня одягається.- Оля роздягається.
Таня навчається.- Оля роззувається.
Таня зав'язує. - Оля розв'язує.
Потім діти називають дії за аналогією:
Оля купається, і я купаюся.
Оля одягається, і я одягаюся.
Оля вмивається, і я вмиваюся.
Вихователь просить їх правильно сказати:
Діти пішли купатися (куди?) на річку.
Діти купаються (де?) в річці.
Діти перепливають (що?) річку.
Човни пливуть (де?) по річці.
Робота з пропозицією

Дидактична гра «Чомучки»
Мета: навчити дітей складати складні речення, використовувати союз тому що.
Хід гри
Текст казки А.Рыбакова «Про Бо і Чому»:
Жили - були Тому і Чому? Бачать вони-котиться колоду.
- Чому воно котиться? - запитав Чому.
- Воно котиться тому, що воно кругле, - відповів Тому.
- А чому б нам не зробити що-небудь кругле? - запитав Чому.
Стали тоді Чому і тому стругати, пиляти, і вийшло у них кругле колесо. Сіли вони і покотилися по землі. Котяться вони і бачать: летить птах.
- Чому вона лети? - запитав Чому.
- Птах летить тому, що у неї крила є, - відповів Тому.
Зробили тоді Тому і чому крила, і вийшов у них літаків. І полетіли далі дивуватися.
Ось, хлопці, тому все й робиться на світі, що є чому.
Запитання до дітей:
  • Які питання задавав Чому?
  • Як відповідав Тому?
Діти складають речення з питань:
  • Чому прийшов лікар?
  • Чому люди беруть парасольки?
  • Чому відлітають птахи?
  • Чому взимку не можна купатися?
  • чому влітку не носять шубу?
  • Чому взимку носять рукавиці?

Дидактичний вправу «Про Ведмедика»
Мета: використання в мовленні дієслів з приставками з демонстрованим дій.
Наочний матеріал: настільний театр - будиночок, ліс, Мишко.
Текст:
Зараз ми з вами придумаємо казку про Ведмедика. Я почну цю казку, а ви будете допомагати. «Жив був Мишко в лісі. одного разу він йшов по лісі і побачив на галявині будиночок. Мишко до будиночка (що зробив?) підійшов.. Мишко навколо будиночка (що зробив?) обійшов. А потім в будиночок (що зробив?) зайшов. Він там меду знайшов. А потім він з будиночка (що зробив?) вийшов. З ганочка (що зробив?) зійшов. Через галявину (що зробив?) перейшов і пішов до себе додому. А зараз ми самі будете складати казку про Ведмедика. Казку розповідайте виразно.

Дидактичний вправа «Що роблять діти?»
Мета: ввести в мову дітей дієслова з приставками.
Наочний матеріал: парні сюжетні картинки.
Запитання до дітей:
  • Що робить хлопчик? (Малює.)
  • Що зробив хлопчик? (Намалював.)
Пари дієслів: ліпить - зліпив, миє - вимив, співав - заспівав, грає, грав, гуляв - погуляв.
Словотвір

Дидактичний вправа «Спортсмени»
Мета: вчити дітей утворювати іменники за допомогою суфіксів.
Наочний матеріал: картинки із зображенням спортсменів.
Вихователь починає пропозицію, а діти закінчують.
Спортсмен, який ходить на лижах, - ...(лижник).
Спортсменка, яка ходить на лижах, - ...(лижниця).
Стрибає у воду... (стрибун, стрибунка).
Словниковий матеріал: бігун - бігунка, гімнаст - гімнастка, плавець - плавчиня.

Дидактичний вправа «Хто служить в нашій армії»
Мета: вчити дітей словотвору за допомогою суфіксів.
Наочний матеріал: картинки із зображенням воїнів різних родів військ.
Словниковий матеріал:
- чик - іст
ракетник танкіст
мінометник зв'язківець
льотчик артилерист
зенітник

Дидактичний вправа «Складні слова»
Мета: вчити дітей утворювати складні слова за допомогою злиття двох основ.
Наочний матеріал: картинки.
Словниковий матеріал:
рибу ловить ...(рибалка),
бджіл розводить ... (бджоляр),
сам літає ...(літак),
ліс рубає ...(лісоруб).

Дидактичні ігри та вправи у підготовчій до школи групі.
Словотвір

Дидактична гра «У кого яка мама»
Мета: Вчити дітей утворювати іменники за допомогою суфіксів (- иц, - їх, - ок).
Наочний матеріал: картинки із зображенням тварин.
Словниковий матеріал:
левиця зайчиха теля (корова)
тигриця олениха ягня (вівця)
лисиця їжачиха лоша (кінь)
вовчиця порося (свиня)
ведмедиця курча (курка)
верблюдиця

Дидактична гра «Назви професію»
Мета: вчити дітей утворювати іменники за допомогою суфіксів - ик, - тель, - іст.
годинникар будівельник піаніст
кранівник вчитель бульдозерист
муляр тракторист
скляр

Дидактичні вправа «Назви машину одним ім'ям»
Мета: Вправляти дітей в утворенні складних слів.
Хід гри:
Вихователь розповідає дітям: «Машина, яка чистить картоплю, - картофелечистка».
Словниковий матеріал: кавоварка, кофемолка, овочерізка, соковижималка, пилосос, натирач, глиномешалка.

Дидактичні вправи «Скажи одним словом»
Словниковий матеріал: довге вухо - довговухий, короткий хвіст - короткохвостий, довгі роги - довгорогий, рудий хвіст - рыжехвостая, любить працю - працьовитий, швидко ходить - швидкохідний. І так далі.

Дидактичний вправа «Скажи, що вони роблять»
Мета: Вчити дітей утворювати слова за поясненням.
Хід гри:
Вихователь запитує дітей:
  • Хто вирощує хліб? (Хлібороби.)
  • Хто вирощує виноград? (Виноградарі.)
  • Хто вирощує чай? (Чаеводы.)
  • Хто вирощує буряк? (Буряківники.)
  • Хто вирощує бавовну? (Хлопкоробы.)

Вправи в переказі тексту
Дидактичний вправа «Зима»
Мета: Вчити дітей переказувати текст, поширюючи кожне просте речення вже знайомими словами - прикметниками. Вчити підбирати прикметники до слів сніг, звірі, дерева, зима, ковзани. Продовжувати вчити дітей утворювати вчити дітей утворювати однокореневі слова (ведмідь, лисиця, білка, заєць). Підбирати епітети до слів:
- Сніг який? - білий, м'який, пухнастий, легкий...
- Ковзани які? - залізні, гострі, блискучі, дитячі...
Текст:
Настала зима. Кругом лежить сніг. Дерева стоять голі. Звірі поховалися в нори. Діти раді зими. Вони катаються на лижах і ковзанах.
Запитання до тексту:
  • Яке настав час року?
  • Що лежить на землі?
  • Куди сховалися звірі?

Дидактичний вправа «Шпаківня»
Мета: Вчити дітей переказувати текст від першої особи.
Текст:
Саша вирішив зробити шпаківню. Він взяв шкарпетки, пилу, напилил дощечок. З них збив шпаківня. Шпаківня повісив на дерево. Нехай у скворцов буде хороший будинок.
Завдання: переказати текст від першої особи; пригадати, хто, де живе (шпак на шпаківню, лисиця, у норі, ведмідь в барлозі і т. д.).

Розповідь К. Ушинського «Чотири бажання»
Мета: продовжити вчити дітей утворювати прикметники в порівняльному ступені.
Хід гри:
Вихователь розповідає дітям:
Кожна пора року хлопчикові здавалося краще попереднього. Літо було гарне, а осінь - краще. Зараз будемо порівнювати. Весна тепла, а літо тепліше або дуже тепле. Трава зелена. Пізньої осені сонце холодне, а взимку холодну або більш холодне.
- Веселий - веселіший - більш веселий.
- Високий - вище - дуже високий.
- Стрункий - стрункіший - більш стрункий.
- Легкий - легший - дуже легкий.

Вживання в мовленні причастя
Дидактичний вправа «Придумай речення»
Хід гри:
Вихователь показує дітям картинку, на якій зображена зелена сосна, і пропонує скласти пропозиції за такими словосполученнями:
молода сосна (На узліссі росла молода сосна) ; у високій молодої сосни (Біля високої молодої сосни красиві довгі голки) ; до зеленій сосні (Хлопці підійшли до зеленій сосні) ; зеленіючої сосною (Вони милувалися зелена сосною) ; про зеленіючої сосні (Вихователька прочитала вірш про зеленіючої сосні).
Гра проводиться тільки після того, як всі діти усвідомили зміст граматичних форм, що утворюють причастя.

Дидактичні вправа «Стрибають зайці»
Хід гри:
Вихователь говорить дітям про те, що у Ніни є дуже цікава іграшка - стрибають зайці, і пропонує на основі названих словосполучень скласти речення про цю іграшку.
- Стрибають зайці (У Ніни є стрибають зайці).
- У стрибають зайцев (У стрибають зайцев є м'яка шерсть).
- Стрибаючою зайцях (Ніна приносить стрибаючою зайцям моркву).
- З стрибали зайцями (Ніна часто грає зі своїми стрибали зайцями).
- Про стрибають зайцях (Вона завжди піклується про стрибають зайців).
Складання речень

Дидактичний вправа «Скажи по-іншому»
Мета: вправляти дітей у вираженні однієї і тієї ж думки різними синтаксичними конструкціями.
Хід гри:
Вихователь називає дітям пропозиція, наприклад: «В лісі ми побачили розквітлу черемшину», - і пропонує сказати по-іншому. Можливі відповіді дітей:
- У лісі ми побачили черемшину, яка розквітла.
- У лісі ми побачили квітучу черемшину.
Щоб викликати у дітей інтерес, у пропозиціях можна використовувати слова, що позначають назву звірів, яких діти бачили в лісі, або зоопарку.
- У лісі ми бачили білочку, яка стрибає з гілки на гілку.
- У лісі ми бачили білку, вона стрибала з гілки на гілку.
- У лісі ми бачили білочку, яка стрибала з гілки на гілку.

Дидактична гра «Світлофор»
Мета: В доступній формі поставити перед дітьми завдання з конструювання складних речень, допомогти їм співвідносити слова в реченні з демонструються іграшками і діями, спонукати дітей до самостійного обороту відбору словесного матеріалу для включення його в речення.
Наочний матеріал: транспорт, іграшки, настільний світлофор.
Хід гри:
Вихователь створює на столі ігрову ситуацію: рух транспорту по вулиці і зупинка його на перехресті по сигналу світлофора. Коли на світлофорі «загоряється» червоне світло, вихователь говорить: «На світлофорі загорілося червоне світло, і машини зупинилися». «Коли на світлофорі загорілося червоне світло, транспорт зупинився». «Автобуси та тролейбуси зупинилися, тому що на світлофорі з'явився червоне світло». Діти проговорюють пропозиції, практично освоюючи ці конструкції.
Вихователь показує новий епізод: на світлофорі зелене світло. Задає дітям питання: «Про що і як ви скажете?» Діти висловлюються, будуючи речення за засвоєним моделям.

Дидактична гра «Телефон»
Мета: Удосконалювати вміння дітей складати складнопідрядні речення.
Хід гри:
Діти один одному говорять щось, запитують про щось, а потім про сказане становлять пропозиції:
- Петя сказав, що сьогодні погана погода.
- Ірина попросила, щоб я дав їй фарби.
- Толя відповів, що у нього немає книги.

Дидактичний управління «Скажіть правильно»
Мета: вчити дітей на слух визначати правильно складені пропозиції.
Хід гри:
Вихователь читає пари пропозицій і пропонує дітям вибрати правильну за змістом фразу:
- Каті подарували книгу, тому що у неї був день народження, тому що у неї був день народження.
- У Каті був день народження, тому що їй подарували книгу.
- Зійшло сонце, бо стало тепло.
- Стало тепло, тому що зійшло сонце.
- Граки прилетіли, бо прийшла весна.
- Прийшла весна, тому що прилетіли граки.
- Хлопці пішли купатися, тому що день був жаркий.
- День був жаркий, тому що хлопці пішли купатися.

Дидактична гра «Навпаки»
Мета: Вчити дітей будувати висловлювання, використовуючи запропонований сюжет.
Наочний матеріал: іграшки.
Хід гри:
Вихователь створює ігрову ситуацію, зображує сюжет на магнітофоні. (Білка везе на санках матрьошок. Матрьошки везуть білку.) І дає зразок висловлювання:
- Спочатку білка везла на санчатах матрьошок, а потім матрьошки каталися на санках білку.
- Після того як білка покатала матрьошок на санках, матрьошки стали катати її.
- Коли білка покатала матрьошок на санках, матрьошки стали катати її.
Потім пропонують дітям новий сюжет (Ведмідь везе на санках кота в чоботях, зайця, лисичку та білку. Кіт у чоботях, зайчик, лисичка і білка катають ведмедя.).
Діти складають складні речення, використовуючи мовленнєвий зразок вихователя.

Дидактичні вправи «На зупинці»
Мета: вправляти дітей у складанні складнопідрядних речень з підрядними причини.
Наочний матеріал: на столі педагога розміщується транспорт (тролейбус, автобус, трамвай); зупинки (тролейбусна, автобусна, трамвайна) ; кілька ляльок.
Хід гри:
Вихователь на прикладі пояснює дітям, про що і як слід говорити: «На трамваї пасажири можуть доїхати до ковзанки, на автобусі - до лялькового театру. Снігуроньці захотілося поїхати на каток, а Буратіно - в ляльковий театр. Чому Снігуронька прийшла на трамвайну зупинку, а Буратіно - на автобусну?» (Ляльок розставляє на названих зупинках.)
Зразок відповіді: «Снігуронька прийшла на трамвайну зупинку, тому що їй треба доїхати до ковзанки, а Буратіно прийшов на автобусну зупинку, так як автобус довезе його до лялькового театру».
Питання дітям:
- Чому ж Снігуронька прийшла на трамвайну зупинку, а Буратіно - на автобусну?
Діти проговорюють речення за зразком вихователя.

Дидактична гра «Доповни речення»
Мета: Вправляти дітей у складанні складних речень з підрядними причини, мети.
Хід гри:
Вихователь каже початок речення, а діти доповнюють його підрядними, утворюючи складне речення. Заздалегідь відбирають граматичні конструкції типу:
- Ми поливаємо квіти на клумбах, тому що... (для їх росту потрібна волога).
- Діти вибігли у двір в теплому одязі, тому що... (на вулиці зима).
- Дерева і кущі вкрилися інеєм, тому що... (стало холодно).
- На деревах не залишилося жодного листочка, тому що... (настала пізня осінь).
- Ми прийшли на дільницю з лопатами для того, щоб....
- Коля взяв іграшку для того, щоб.... І так далі.

Дидактичні ігри з математичним змістом
Старший дошкільний вік
При навчанні початкам математики широко використовуються ігри. З їх допомогою формуються, уточнюються і закріплюються уявлення дітей про числа, про відносини між ними, про склад кожного з чисел, про геометричні фігури, тимчасові і просторові уявлення. Ігри сприяють розвитку спостережливості, уваги, пам'яті, мислення, мовлення. Вони можуть видозмінюватися в міру ускладнення програмного змісту, а використання різноманітного наочного матеріалу дозволяє не тільки урізноманітнити гру, але і зробити її привабливою для дітей.
Дидактична гра повинна зберігати свій властивий ігор цікавий та емоційний характер, завдяки чому підвищується працездатність дітей на занятті.
Успішність засвоєння і закріплення математичних уявлень у процесі гри залежить від правильного керівництва вихователем. Темп, тривалість гри, оцінка дитячих відповідей, спокійна, ділова, доброзичлива, доброзичлива реакція на помилки дітей, правильне використання математичних термінів контролюється і направляється педагогом.
У статті пропонуються ігри, які можна використовувати як на заняттях, так і в повсякденному житті.

Старший дошкільний вік
«Виправ помилку»
Гра сприяє вправи в рахунку, закріпленню вміння позначати різні кількості предметів відповідною цифрою. У грі можуть бути використані рахункова драбинка або фланелеграф з набором об'ємного чи площинного лічильного матеріалу, геометричних фігур різного кольору, лічильні картки, картки із зображенням різної кількості предметів, цифри.
Починаючи гру, вихователь ставить на фланелеграф кілька груп предметів. Наприклад, 4 пірамідки, 2 ялинки. Діти допомагають поставити поруч з кожною групою предметів відповідну цифру. Потім по команді вони закривають очі. Вихователь змінює цифри місцями. Наприклад, підставляє до групи з трьох предметів цифру 4, а до групи з чотирьох предметів цифру 2. Відкривши очі, діти повинні виявити помилки. Хтось біля дошки виправляє помилки і пояснює свої дії.
На початку року діти вважають предмети і позначають їх цифрами в межах 5, а потім у межах 10. Кількість і складність завдань по статечно зростають. Так, спочатку вихователь допускає 1-2 «помилки», міняючи місцями лише цифри, разом зі збільшенням груп предметів (до 7-8) кількість «помилок» також можна збільшити. Місцями можуть змінюватися також групи предметів, у той час як цифри залишаються на колишніх місцях. Розташування груп предметів і цифр може бути змінено, додано або видалено 1-2 предмета. Таким чином, цифра, що стоїть поряд з даною групою предметів. Вихователь може залишити лічильний матеріал і цифри не порушуючи відповідності між ними, але разом з тим попросити знайти помилку. Діти повинні визначити, що помилок немає, все залишилося без зміни.
Гра повторюється кілька разів. У міру засвоєння дітьми знань темп гри зростає.

«Назви сусідів»
Гра спрямована на закріплення уявлень про кількісних відносинах між послідовними числами, порядку проходження натурального ряду чисел. У грі можуть використовуватися цифри, картки, куб з нанесеним на його межі цифрами.
Правила гри. Вихователь задає дітям число. Діти повинні відшукати «сусідів» (попереднє і наступне) даного числа і пояснити, чому саме ці числа є «сусідів» названого числа, одне - попереднім, друге - наступним. Гра повторюється кілька разів. Вона може мати безліч варіантів. Так, наприклад, вихователь підкидає куб, на гранях якого нанесені цифри. Діти дивляться, яка цифра повернеться до них, і називають «сусідів» числа, позначеного цією цифрою. Можна задавати число, вивішуючи на дошці різні числові картки або отстукивая молоточком певну кількість ударів.
Можна запропонувати картки з різною кількістю намальованих предметів або числові картки, а також спеціальні картки з порожніми віконцями до і після заданого числа (число може позначатися гуртками або цифрою). По-різному слід організувати відповіді дітей. Вони можуть усно називати «сусідів» числа, можуть показувати їх цифрами або числовими картками.
Коли дошкільнята тільки починають засвоювати кількісні відношення між числами, знайомитися з термінами «наступне» і «попереднє», доцільно викладати на дошці числовий ряд, що дасть змогу дітям швидко орієнтуватися в числах. Потім поступово «підказка» прибирається.
У міру засвоєння дітьми програмного матеріалу темп проведення гри збільшується.

«Хто знає - нехай далі вважає»
Гра спрямована на засвоєння порядку слідування чисел натурального ряду, вправа в прямому і зворотному рахунку, розвитку уваги, пам'яті.
У грі використовується м'яч. Діти можуть розташуватися півколом або утворити коло. В середині кола знаходиться ведучий. Перед початком гри вихователь домовляється з дітьми, в якому порядку (прямому і зворотному) вони будуть вважати. Ведучий кидає комусь з дітей м'яч і називає число. Той, хто спіймав м'яч, повинен рахувати далі. Гра проводиться в швидкому темпі і повторюється багато разів, щоб дати можливість якомога більшій кількості дітей взяти в ній участь. Завдання, пропоновані дітям, визначаються їх знаннями і вміннями в момент проведення гри: рахувати до 10 у прямому або зворотному порядку. Кожна дитина отримує індивідуальне завдання.

«Чудесний мішечок»
Гра спрямована на вправу дітей в рахунку з допомогою різних аналізаторів, закріплення уявлень про кількісних відносинах між числами.
В «чудесний мішечок» знаходиться лічильний матеріал: дрібні іграшки, природний матеріал 2-3 види предметів або іграшок. Провідною вибирає когось із дітей і просить відлічити стільки предметів, скільки дитина почує ударів молоточка, бубна, або стільки предметів, скільки гуртків на числовий картці, розміщеною на дошці. Ведучий може не називати, які саме предмети повинен відрахувати дитина, а загадати про цю загадку. Наприклад, «Хто на гілці шишки гриз і кидав горішки вниз?» Дитина відгадує і відраховує назване число булочок. Потім ведучий пропонує дітям придумати завдання для дитини, що стоїть біля дошки. Завдання повинні бути різноманітними: підстрибнути стільки разів, скільки він дістав предметів, або сісти на один раз менше (більше), стукнути в бубон, пролізти в обруч, плеснути в долоні стільки разів (більше, менше), скільки предметів дістали з мішечка, або знайти числову картку, відповідну кількості відлічених предметів, або цифру, вважати від зазначеного числа в прямому або зворотному порядку, назвати «сусідів» числа. Дитина, який виконав завдання правильно, стає ведучим. Він називає когось із дітей і просить відрахувати певну кількість предметів. Гра повторюється кілька разів.

«Не помились»
Гра спрямована на закріплення у дітей уявлень про кількісних відносинах між числами, вправи в знаходженні наступного і попереднього числа, на вправу в рахунку за допомогою слухових і зорових аналізаторів, вироблення уміння позначати різні кількості відповідною цифрою. У грі використовуються звучать предмети, лічильний матеріал, цифри, числові картки. Перед початком гри ведучий дає дітям завдання: «Закрийте очі, я буду бити молоточком. Уважно слухайте, а потім покажіть цифру, яка позначає число ударів». Порахувавши удари, діти показують цифру і пояснюють, чому показали саме її. Наприклад: «Я показав цифру 4, так як почув 4 удару». В залежності від завдань і умінь дітей вихователь може використовувати різні варіанти гри: вважати удари з відкритими або закритими очима, показувати числові картки або цифри, що позначають число ударів, відраховувати стільки ж предметів або на один більше (на один менше) зазначеного числа. Гра повторюється кілька разів.

«В якій руці скільки?»
Гра сприяє закріпленню знань складу числа з двох менших чисел, формуванню уваги, пам'яті. Матеріалом для гри можуть служити дрібні предмети: намистинки, горіхи, камінці і т. д. (тобто все те, що добре можна заховати в дитячій руці). Вихователь показує дітям предмети, приготовлені для гри, перераховує разом з ними. Потім так, щоб діти не бачили, розкладає ці предмети в обидві руки. Для того щоб не сповільнювався темп гри, вихователь домовляється з дітьми називати спочатку, скільки предметів у лівій руці, а потім - скільки в правій, потім говорити, скільки виходить разом. Наприклад, «Три і чотири, а разом сім», «Один і п'ять, а шість» і т. д. В руках вихователя розкладені камінці так, що виходить один з можливих варіантів складу числа. Діти, прагнучи вгадати саме цей варіант, перераховують всі можливі варіанти, поки, нарешті, не назвуть задуманий вихователем. дітям, які правильно називають один з варіантів складу числа, але не той, який задуманий, вихователь відповідає: «Три і три, разом шість. Так може бути, але в мене по-іншому». Той дитина, хто правильно назве, в якій руці скільки заховано предметів, стає ведучим. Тепер він розкладає предмети в дві руки і викликає дітей до тих пір, поки хтось не назве задуманий ним варіант складу числа. Так гра повторюється кілька разів.
Коли діти знайомляться з складом певного числа з двох менших чисел, в якості підказки доцільно на дошці або фланелеграфе викласти всі можливі варіанти складу даного числа. По мірі засвоєння складу числа наочний матеріал змінюється.

Дидактичні ігри та вправи у підготовчій до школи групі.
«Що змінилося?»
Гра сприяє закріпленню поданням уявлень про порядковому рахунку, розвитку просторових орієнтувань, а також розвитку спостережливості, пам'яті. Матеріалом до гри можуть служити предметні картинки, рахунковий матеріал, іграшки. Перед дітьми на столі або на дошці ряд іграшок чи предметів. Вихователь пропонує перерахувати їх по порядку (перший, другий, третій, четвертий і т. д.). Потім гравці заплющують очі, а ведучий змінює порядок розташування 1-2 предметів. Відкривши очі, діти повинні розповісти, на якому по рахунку місці стояла іграшка або картинка раніше і яка вона тепер.
Ведучий може направити увагу дітей на визначення місця розташування одного предмета по відношенню до іншого. Відкривши очі, діти повинні сказати, що змінилося. Які предмети знаходилися ліворуч і праворуч від перевернутого предмета, які предмети знаходяться ліворуч і праворуч, а також між якими предметами знаходився той предмет, який прибрали і перевернули.
Гра повторюється кілька разів. Кількість перестановок і темп гри визначаються знаннями, спостережливістю, здатністю грають переключитися з одного завдання на інше.

«Плутанина»
Гра сприяє закріпленню знання цифр, розвитку спостережливості, пам'яті. У грі використовуються цифри, розставлені на дошці по порядку. Гра полягає в тому, що діти закривають очі, а в цей час вихователь прибирає одну із цифр. Відкривши очі, діти повинні виявити, «що наплутано», і поставити цифру на місце. Один із дітей стає ведучим. Коли грають засвоять правила гри, прибираючи цифру, вихователь може пересунути залишилися цифри так, щоб між ними не було простору, змінити цифри місцями, порушуючи порядок числового ряду, додати цифру, якої не було на початку гри. Можна також залишити числовий ряд без зміни, однак при цьому звернутися до дітей із запитанням «Що наплутано?» Діти повинні відповісти, що на цей раз всі цифри стоять по порядку.
Гра повторюється кілька разів, прискорюється темп гри. На початку року гра проводиться з цифрами в межах 5, потім з цифрами від 0 до 10.

«Назви скоріше»
гра сприяє запам'ятовуванню послідовності днів тижня, розвитку уваги, кмітливості. Гра проводиться з м'ячем. Діти стають у коло. Ведучий кидає м'яч і запитує: «Який день тижня стоїть перед неділею; будь-перед середовищем, який день тижня варто після вівторка, після п'ятниці, між вівторком та четвергом, між суботою і понеділком. який день тижня буде через день після понеділка, через день після четверга?» І т. д. Темп гри залежить від знань дітей і швидкості відповіді. Вихователю слід прагнути збільшувати темп гри. Бажано, щоб у грі взяло участь найбільша кількість дітей.

«Знайди іграшку»
Гра спрямована на розвиток у дітей вміння змінювати напрямок під час руху, орієнтуватися в просторі. У грі використовуються іграшки, заховані в різних місцях кімнати, заготовлене «лист».
Вихователь говорить: «Вночі, коли дітей не було в групі. до нас прилетів Карлсон і приніс у подарунок іграшки. Карлсон любить всякі жарти, тому він сховався іграшки в листі написав, як їх можна знайти».
Він розпечатує конверт і читає: «Треба встати перед столом, піти прямо». Хтось із дітей виконує завдання, йде і підходить до шафи, де в коробці лежить машина. Інший дитина виконує наступне завдання: підходить до вікна, повертається ліворуч, присідає, за шторою знаходить матрьошку. «Листів» від Карлсона може бути 3-4.

«Підійди до прапорця»
Гра спрямована на розвиток пам'яті, уваги. Перед початком заняття вихователь розставляє в різних місцях кімнати прапорці. Буратіно або інший казковий персонаж з допомогою вихователя дає дітям завдання: «Дійти до вікна, зробити три кроки вправо». Дитина виконує завдання і знаходить прапорець. Коли діти ще недостатньо впевнено можуть змінювати напрямок руху, кількість завдань збільшується. Наприклад: «Пройди вперед п'ять кроків, поверни наліво, зроби ще два кроки, поверни направо. Там знайдеш прапорець».
Гра повторюється кілька разів.

«Відгадай, що де?»
Гра спрямована на розвиток вміння дітей орієнтуватися в просторі. Вихователь пропонує дошкільнятам подивитися, які предмети або хто з дітей знаходиться ліворуч, праворуч, попереду, позаду них.
Наприклад, вихователь звертається до різних дітям з питанням: «Що знаходиться попереду вас?»
Одна дитина відповідає, що попереду нього - дошка, інший - попереду нього стілець, третій - попереду нього шафа. Вислухавши відповіді 3-4 дітей, вихователь запитує: «Що знаходиться зліва від вас?» Хлопці, яких вихователь запитує, називають різні предмети, що знаходяться ліворуч від них, не повторюючи один одного.
За кожну правильну відповідь дитина отримує фішку. В кінці гри підраховується кількість отриманих очок - фішок.

Комментариев нет:

Отправить комментарий